Vereniging Timmerwerk Restauratie

Nieuwsbrief juli 2019

Zaandammerplein 50 in Amsterdam

In Amsterdam op het Zaandammerplein 50 is Bouw- en Aannemingsbedrijf Kneppers bezig met groot onderhoud aan de gevels.

Op dit adres was de Spitsbergenschool gevestigd, de voormalige G.L.O.SCHOOL voor jongens en meisjes. Het gebouw is in 1923 gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School, naar een ontwerp van de Dienst Publieke Werken. De school, die ten opzichte van de omringende etagewoningen wat naar voren is gelegen, neemt in de Zaanhof een dominante positie in.

Naast het groot onderhoud aan de kozijnen en ramen in de gevels worden deze elementen ook aangepast aan de duurzaamheidwensen van de opdrachtgever, de gemeente Amsterdam. Met veel zorg worden de bestaande ramen van dit Rijksmonument voorzien van isolatie en tochtwering. Ook de gevelbetimmering wordt in het verduurzamingsproces betrokken door bijvoorbeeld aftimmering van de stalen hijsbalken.

In de discussie die wordt gevoerd tussen opdrachtgever en architect brengt Bouw- en Aannemingsbedrijf Kneppers de toepasbaarheid van de URL 4001 onder de aandacht. Opdrachtgever, architect en aannemer stellen samen een definitief plan op en brengen dit in uitvoering. Het terugbrengen van oude details maakt uiteraard deel uit van de plannen. Zo worden de gevonden en herstelde uitval-espagnoletten (zie foto) op enige plekken herplaatst. De ontdekking van deze espagnoletten in de dichtgeschroefde ramen was een verrassing, een sluitwerk dat nog niet bekend was bij Bouw- en Aannemingsbedrijf Kneppers. Ook de bijzondere kozijntoevoegingen zijn weer hersteld of waar nodig nieuw aangebracht.

Bouw- en Aannemingsbedrijf Kneppers is er trots op, om als mede-initiator en -oprichter van de Vereniging Timmerwerk Restauratie, dit werk te mogen uitvoeren.

Wilt u inhoudelijk reageren op deze nieuwsbrief?

We zien uw reactie, mening of opmerking graag tegemoet. Stuur uw bericht naar info@timmerwerkrestauratie.nl.
vervang deze tekst

Als je liever geen e-mail meer wilt ontvangen, klik je hier.